Saturday, December 30, 2006

وهو لسة العيد فرحة؟



كل سنة و كل الناس الحلوة بخير و سعادة


عيد الاضحي اهو جه يا ولاد اهو جه يا ولاد


والعيد فرحة وسط الامتحانات


طبعا انتم دلوقتي عارفين مناسك العيد بالنسبة لي


بيت جدتي و جدو... خالي و ولاده القطاقيط الصغيرين


الكتاكيت اخواتي... جامع مصطفي محمود


لبيك اللهم لبيك


التليفونات المشغولة


المسجات ع الموبايل ليل نهار


ودمتم


...


ولسة بقي الفرجة عل الدبح و الاضاحي ان شاء الله


دايما كنت اروح مع بابا و خالي و جدو عشان اتفرج


و اقف في البلكونة عند جدتي


عشان اتفرج ع البلونات و الدبح و عيال كتيييييير عاملة هيصة في الشارع


...


اغرب موقف كان من سنين كتير


كنت مع خالي و اختي الصغيرة ساعتها


و كانت اللي ح تتدبح واحدة ست


وانا صعقت طبعا


اول مرة اشوف ساعتها جزارة


و لقيتها بتشاور لاختي


وتقولها
قربي هنا


اقولها تقرب فين


دي الارض كلها دم


الله...مش عشان تجمد كدة و قلبها يبقي ميت


اختي ساعتها ماكنتش كملت ست سنين حتي


وجريت استخبت في حضني


ده طبعا غير بقي متعة الفرجة ع الخروف اللي جري من الجزار


او البقرة بعد ما دبحوها قامت هاجت عليهم


و تصقيف الناس وقت الدبح بقي


ودي فرحة العيد


...


و نوصل بقي لفقرة الفتاوي اللي لازم تسمعها


هي الزكاة اطلعها قبل الصلاة و لا بعدها؟


و هل يجوز اني اتصدق بالاضحية كلها و لا لازم اكل منها؟


وحتة منه و لا كله و كله و لا حتة منه؟


...


صفاء ابو السعود هريانا العيد الفرحة


بلالين و الوان و لبس العيد و العيدية


ح نقضي العيد فين؟


جزيرة القطن طبعا


طب يللا قوموا عشان تذاكروا


والعيد فرحة


...


الرئيس ادي صلاة العيد


وطبعا زمااااااان كنت اشوفه بيصلي في اول صف في جوامع القاهرة و الجيزة


دلوقتي الصلاة في شرم الشيخ.. في ااااخر صف ووراه الحيطة علي طول و الحرس يا باشا


دي صلاة يا جدعان في بيت ربنا


نفسي اشوفه بيصلي زينا في مصطفي محمود في الشارع


والعيد فرحة


...


اتفرج ع الحجاج نقلا عن قناة السعودية


واقعد متنحة وانا صغيرة علي امل اني ح اوشف بابا في التلفزيون و اعمله باي باي


الله مش هو في الحج؟ يبقي اكيد معاهم


بس يا رب ما ينساش الشيكولاتة وباربي اللي طلبتها منه


مش بقولكوا العيد فرحة


...


نيجي بقي لفقرة الحوادث


و نبتديها من السعودية


اكيد الحجاج ليهم كارثة


و ربك يستر ع المصريين هناك


يا سور يا كوبري يا اوتوبيس


الو ..ايوة يا بابا..خد بالك من نفسك


و برضه العيد فرحة


...


بقولكوا ايه
كل سنة و انت طيب


يا ليبتون يا طيب


:)