Sunday, November 2, 2008

أنا فزعانة

كانت تمرر أصابعها الرقيقة بين خصلات شعرها الناعمة المبعثرة.. تتنهد، فتطلق زفرة دافئة أخشي أن تفتت قلبها، وتجعل قلوب من حولها تنصهر! كانت عيوننا لا تلتقي..لكني كنت أعرف معني صمتها! هي تفكر..هي تفكر به! تعبث بخصلاتها قليلاً، تمسك بتلك الخصلة القصيرة التي تدغدغ جبهتها ..تلفها بحركة تلقائية رتيبة حول طرف سبابتها..تتركها لتتموج قليلاً، ثم تعيد لفها من جديد! اذن فهي تستغرق في السؤال..ماذا الان؟! اذا ابتسمت فجأة..ابدأ بالقلق، فهي لتوها قد تذكرت حوار ما دار بينهما أضحكها فيما مضي! فتكتم ضحكتها الان عني حتي لا أظن أنها جنت! تباغتها عبرة تعتقد اني لا أراها، عبرة دافئة تلامس وجنتها الممتلئة قليلاً والشاحبة كثيراً.. فأعلم انها تفتقده وتدرك مجدداً غيابه عنها! اذا أطاحت برأسها الي الوراء، فهي اذن تأخذ نفساً عميقاً وتغمض عينيها لتنسي ..وتنسي!كأن رأسها الصغير مثقل بالهموم..أوشك ان ينفصل عن جسدها الضئيل ! أما حين تنظر اليّ نظره خالية من أي معني، بعينين توقفت منذ أمد عن اللمعان.. فهي تستجديني أن أجعل هذا الألم يرحل عنها, أو أنها تبحث في عيناي عن اجابة لسؤال لم تسأله..وأنا لن أجد له اجابة! وحين تحكم بقبضتها القوية علي فنجان النسكافيه البارد ، وتمسكه بكلتا يديها، فهي تشعر بالبرد..وتحتاج الي حضن دافئ ..حضن لن تطلبه بالتأكيد! وانا فقط سأضغط بيدي القوية علي كفها الرقيق، لأُشعرها بوجودي..فتبتسم بزاوية ثغرها، وخصلات شعرها قد أخفت عينيها عني- فهي اذن ستبدأ في البكاء الصامت! وعندما تطيل النظر في تلك النقطة غير الموجودة ..فهي تهرب من بين ايدينا بعيداً ..بعيداً جداً.. في رحاب السماء الواسعة لتكن أكثر رحمة بها منا !ه
____
العنوان: أغنية لفيروز

8 comments:

انا حره said...

كل دا عشان ايه

Beautiful Mind said...

رائعه بجد
تتركن بمليون سؤال بدون جواب
_________________
i kont basma3 el o3'nya de elnharda fe elsho3'l :)

bas ezay mesh fakra elfarasha ana keda ze3elt?

Unknown said...

خليها تبص لرب السما

هو ادري بيها واحن عليها حتي من نفسها

bent said...

7elwa awi.bezabt elli beye7sal lamma 7ad beyesra7. it's only 5 mins. but full of diff., opposite feelings
I like it so much.

Epitaph1987 said...

انا حرة
عشان..."انا فزعانة"..اسمعيها يا بنتي فيروز بتجاوب كل حاجة :)
:)دايما بأقول مش مهم السبب
المشكلة في الحالة نفسها

beautiful mind,
ماهو في اكتر من فراشة
انهي فراشة بالظبط تقصد
عشان ادي الاجابة الصح
مع اني اقدر اخمن برضه
:D

اسراء
وماهي السماء..سوا التضرع الي ربها؟!
:)

Bent,
مبسوطة انها عجبتك! هي فعلا دقايق صغيرة اوي..بس بتمر فيها ألف فكرة وألف احساس..كأنهم زمن
:)

Anonymous said...

جميلة قوي
بس لية مفيش انا فزعان
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

Samar said...

:):):)
راااائعة
..
أنا أسعد واحدة في الدنيا النهردة
عارفين ليه ؟؟
عشان أخيييييييييييييييرا لقيتك تاني يا ابي
ربنا وحده عالم أنا اتخضيت لما مدونتك اختفت ..وكمان مدونة نسكافيه و كباتشينو..
حقيقي قلقت عليكي وقلت مش ممكن أبدا تمسح المدونتين ..جه في بالي ان جوجل يكون عمل حركة ندالة ..
بس مكنتش عارفة إزاي أوصلك أو اطمن عليكي.. ومعرفش مدونين تاني يعرفوكي غير هوبي بس هي مش بتدخل اليومين دول المدونات

لحد أما دخلتيلي النهردة ونورتيني ببوستك اللي عرفني على مكانك الجديد
:D
ألف سلامة يا جميييلة

لو ممكن تقوليلي إيميلك عشان متخضنيش عليكي كدة تاني
:)

Epitaph1987 said...

مصطفي
ههههه ماله عم الفزعان ده
:D

سمر
وانا مبسوطة انك منوراني والله
:)هو فعلة حركة ندالة من جووجل
بس الحمد لله
ادينا هنا اهو
اوك ح ابعتلك الميل
وتقريبا ح احط واحد ع البروفايل
ده
epitaph_1987@hotmail.com