فقرات مستفزة
صورة لمواطن مصري ما اكلشي السوشي
.
.
علي غير العادة فتحت التلفزيون و كان الظريف جدا تامر امين عمال يمدح في ربة الجمال شيرين ( اه يا ليل) و ازاي ان الاغنية الجديدة اللي عملاها عن مصر تخلي الواحد يقشعر ..الاغنية اسمها ماشربتش من نيلها.. اغنية يقشعر لها الابدان..و علي حسب قول تامر امين ان عينيه كانت ح تدمع من فرط التاثر.. مسكت اعصابي و قلت اتفرج ع الاغنية..و ماله مش عيب.. الاغنية حلوة.. شوارع وسط البلد الكحك...المطار الغربة...وماله مش عيب بنقول..نرجع بعد الاغنية الحلوة للعكننة ع المشاهد واننا نستحمل تامر وهو بيمدح شيرين في انها في الاغنية هي كل بنت مصرية.. (مع الاعتذار لكل بنت مصرية للي جي) الست شيرين قعدت تتشكر في كاست – فريق العمل- و الانتاج السخي " اللي كان بيجيبلي كل اللي انا عايزاه ..دول جابولي سوشي اللي طلبته...ههههه".. (السوشي لمن لا يعرف من الطبقات الكادحة من المصريين اللي الاغنية بتمثلهم و علي رأسهم شيرين بتاعة القلعة هي اكلة ياباني وليست صيني ) الحقيقة هي فعلا بتمثل كل بنت مصرية لان كل بنت مصرية و كل مصري بياكل علي غيار الريق سوشي.. نصيحة اخيرة.. اتفرج ع الاغنية دول مشاهدة شيرين في اي حوار تلفزيوني بتاتا..او انا انصح اننا نغير اسم الاغنية مااكلتش من السوشي بتاعها..وماله مش عيب
.
.
فاكرين الصيانة و الترميمات..و نذاكرها اي حاجة كدة و مادة مالهاش لزمة غير ضياع الوقت..و نرميها في الاخر..اهو هو ده بالظبط اللي حصل.. قال ايه المفروض اني فيه مادة كمبيوتر عملي و نظري للفرقة الرابعة بالكلية.. و قال ايه كمان ادفع خمسين جنيه..تاخد الكورس العملي عشان تدخل الللاب اي معمل الاجهزة الحديثة.. شوية اجهزة ما يعلم بيها الا ربنا كل اتنين او تلاتة علي جهاز..اللي بيدرسها بيكونوا معيدين بالاقسام اللي عندنا (وهو كله اوفر تايم).. و مشرف عام المادة دكتور كبير في احد اقسام اللغات عندنا..وهو اللي كان بيديني..اول يوم دخل.. قال لنا يا ولاد حافظوا ع الاجهزة لان الجامعة مش هي اللي جايبلكوا الاجهزة انما انتم من المصاريف..و ماله مش عيب..حاضر.. نقعد الساعتين بتوعنا..الراجل عامل زي الفرخة الدايخة يجيب ماوس للجهاز ده و كيبورد لده..و يقفل ده و يفتح ده.. الاجهزة ماعتقدش انها شافت فوطة ..اول يوم كان كوميدي اوي بيتكلم عن الميجابايت و البايت و المدخلات و البتاع.لقيته مرة واحدة طلع من جيب جاكيت البدلة اليمين ده ايه يا ولاد..ده فلوبي ديسك..شوية من جيبة.. يا ولاد ده سي دي بس صغير. شوية من جيبة اليمين دي فلاشة ..حاوي يا ربي..طبعا المحاضرات و لا بتاعة بيل جيتس.. ازاي تكبر الخط ..و تلونة..و اتعلمت اعمل سكرين سيفر اه والله.. و يا ويله يا سواد ليله اللي يسبق كلامه بخطوة..ده انا مرة كتبنا اسماينا زي ما قال.. و قال استنواو احنا تجرأنا و سبقناه خطوة و اختارنا الالوان جه قفلنا الشاشة..وماله مش عيب
.
ده صورة تذكارية لاحد الاجهزة العطلانة اصلا
.
الامتحان العملي.. يكفي الحضور الصوري اعملي المطلوب .. بنختار خمس طلبات من اصل تسعة.. و الحقيقة بيتم فرض اننا نضع اطار للصفحة... فيه اللي معرفش يحط اطار عملها هو اطار و قالها قومي.. فيه واحدة زيي عملت حاجات تانية اصر اني لازما و لا بد اعمل اطار لغاية ما صفحة شغلي طارت كلها من غير ما اكون سييفتها.. قال لي قومي برضه روحي...و السلام ختام..ماشي..الوكسة بقي في النظري.. اه والله استلمنا كتاب لا هو مش كتاب هو ما يقرب الي ورق اللحمة..نسميها ملزمة مجازا مكتوبة بخط 8 تقريبا عشان نعمي الطالب و نوفر في الورق..و مطلوب انه يمتحن فيها.. نوعيه كلام بقي من ايه هو الحاسب الالي.. و اجيال الحاسبات..و ايه فايدة البريد الالكتروني.. و يعني ايه بيانات..ده اللي شفته في اول صفحة و قفلتها.. و نسيت اقولكم انه مادة نجاح و سقوط..عشان اصلها ناقصة.. حد من المشاهدين ح يقولي ماهو فيه ناس لا تفقه في الكمبيوتر شئ و اكيد هي اللي استفادت من الكورس.. ارد بكل اباء و شمم..بلا خيبة..اللي بيعرف في الكمبيوتر استفاد انه وقته بيضيع اكتر مما هو ضايع..و اللي مش بيعرف اتعقد زيادة..و الفايدة الوحيدة ان جيب الوزارة دخل في خمسين جنيه من كل طالب..وماله مش عيب قلنا
سين سؤال:
البرامج
البرامج هي التي تشغل الاجهزة فالجهاز بدون برامج كالسايرة بدون بنزين و البرنامج هو الذي يوجه الحاسب لما يجب عمله و علي رأي البرامج الذي يتكون منه الحاسب نظام التشغيل- منقول من الكتاب نصا ناهيك عن تعريف الكيبورد و الفأرة و سطح المكتب اي الديسكتوب
.
.
كان يا ما كان كان فيه دكتور و دكتورة جامعيين.. بيدرسوا عربي.. كل واحد في قسم.. اشتركوا في وضع الكتاب..قووووم اييييييه؟ قوم الدكتورة متخانقة مع الدكتور ع المادة العلمية الموضوعة لصعوبتها الشديدة جدا و ان مش ده اللي متفق عليه.. قوم اييييه؟ قوم الدكتور سالف الذكر متوعد و مهدد طلبة قسمه انهم ح يسقطوا.. قوم اييييه؟ قوم الدكتورة الاخري مهددة طلبة اقسامها انها بتدافع عن حقوقهم.. و انهم ح يذاكروا ده يعني ح يذاكروا ..قوم ايييه؟ قوم الطلبة اقترحوا الغاء ( بجملة اللغي اللي هي لغيته فعلا من جزء الدكتور الزميل) الجزء بتاع الدكتور اياه و الاكتفاء بنص الكتاب التاني بتاعة الدكتورة بتاعتهم اللي هي فعلا شرحته و مالناش دعوي بالاقسام الاخري و خاصة ان كدة كدة الاسئلة في الامتحان بتيجي لكل قسم منفصلة.. قوم ايييييييه؟ ردت الدكتورة: لا كدة المادة العلمية تبقي قليلة (مع العلم ان الكتاب نصين مالهمش علاقة يعني)...وده لاننا يا شطار بنوزن المنهج بالكيلو مش بالفهم..فبقي معانا كتاب نصه مفهوم و مشروح و النص التاني طلاسم و مقرر علينا و خلاص.. لكن الدكتورة كتر خيرها و من امثالها سطرت معانا علي اجزاء منه..و تسب و تلعن في اللغة الموضوع بيها و تغيظنا و تقولنا مقرر ..و ينتهي الطالب و بين يديه كتاب يحمل الفاظ من نوعية " التأطر- الرجراجة – العلائقية-– وشائج –" و عبارات من عينة
ما به الشئ هو هو , هي من حيث هي هي"
و عبارة اخري :
و ان كانت دلالات المعجم تقصر المماهاة علي التأطير الظاهري او الشكل الخارجي للشيئين المتماهيين او
المتطابقيين. فالمحاذاة و اللزق و الموافقة او التوافق ووضع الفرس رجليه موضع يديه, كلها تؤكد وقوع الحافر علي الحافر من حيث حدود الفاصلة في الاطار الخارجي للشئ
.
ملحوظة تقريبا مقولة "ووضع الفرس رجليه موضع يديه" ان الطالب يحط راسه تحت و رجله فوق مش ح يفهم برضه والله اعلم .
.
مع العلم..ان الكتاب استلمناه في اخر الفصل الدراسي..وعلي الطالب انه يشرب من البحر..و ينجح و يحاول يفتكر كلمة من اللي ح يحفظه ده لو عرف يحفظه و يبقي يقابلني
كفاية كدة عشان اعصابي..دعواتكم
مش باقولكم..و ماله مش عيب